Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 254 586 bloog闚 | losowy blog | inne blogi | zaloguj si | za堯 bloga
Kana ATOM Kana RSS
Kategorie

Licencja na testowanie cz. IV – Daewoo Matiz

niedziela, 26 lipca 2009 21:38

Jak wida ju po tytule, bohaterem dzisiejszej notki nie b璠zie niestety zapowiadana Skoda Roomster, a moje poczciwe Lambo. Dealer Skody nie mia akurat tego modelu do jazd testowych i otrzyma go dopiero za jaki czas, a opisywanie samych walor闚 wn皻rza i nadwozia przypomina wyjazd do Pary瘸 bez zobaczenia wie篡 Eiffla.

Nadwozie Matiza ma sw鎩 niepowtarzalny styl. Niewa積e z jakiego k徠a je ogl康a zawsze wiesz, 瞠 to jajko przed Tob to Matiz. Niemal ka盥y jego element jest charakterystyczny, ale je郵i odrobink si w to wg喚bi nie powinno to nikogo dziwi. Projekt nadwozia powsta w pracowni Italdesign za spraw Giorgio Gugiaro i wg niekt鏎ych wersji mia by kolejnym wcieleniem Fiata 500. Na szcz窷cie Fiat wola wypu軼i Seicento i w ten spos鏏 fajny projekt nie sta si kolejnym gniotem.

Moje Lambo, to Daewoo Matiz w wersji Friend – rocznik 1999. Dla niewtajemniczonych wspomn tylko, 瞠 jest to najubo窺za wersja tego modelu i z wyposa瞠nia „dodatkowego” to posiada w standardzie chyba tylko zapalniczk i popielniczk. W czasie jazdy zreszt kierowca sobie z nich nie skorzysta ze wzgl璠u na umiejscowienie ich tu za wajch zmiany bieg闚, dzi瘯i czemu trafienie do popielniczki popio貫m z peta wymaga koordynacji wzrokowo-ruchowej na poziomie pilota my郵iwca. W poje寮zie siedzi si stosunkowo wysoko, a skoro ju jeste鄉y przy siedzeniach – dwie du瞠 osoby z przodu nie mieszcz si zbyt komfortowo, a sp璠zenie za kierownic wi璚ej ni dw鏂h godzin dziennie to masochizm. Schowek przed pasa瞠rem mo瞠 s逝篡 wy陰cznie jako przechowalnia r瘯awiczek – nic wi璚ej si tam nie mie軼i. Wielka szkoda, 瞠 producent nie wpad na pomys wykorzystania w tej ta雟zej wersji miejsca na poduszk powietrzn na kolejny schowek. Nosi貫m si z zamiarem wykonania takiej przer鏏ki samodzielnie, ale pomys zagin掖 gdzie w pomroce dziej闚. Ciekawym elementem wn皻rza jest mocne odsuni璚ie przedniej szyby od pasa瞠r闚, co zwi瘯sza uczucie przestrzeni i jeszcze poprawia i tak znakomit widoczno嗆, nie mniej jednak podszybia nie da si wykorzysta jako p馧k, gdy jakikolwiek obiekt tam umieszczony ma tendencje do testowania swoich umiej皻no軼i w je寮zie figurowej po plastiku. Swoj drog plastiki s do嗆 kiepsko spasowane, wi璚 jazda ta nie wychodzi tym obiektom specjalnie efektownie je郵i nie liczy oczywi軼ie upadk闚 na fotel pasa瞠ra, b康 pod這g. Skoro ju jeste鄉y przy pod這dze nale篡 wspomnie o drobiazgu, kt鏎y znam tylko z Matiza – dywaniki maj ciekaw tendencj do podje盥瘸nia do g鏎y i blokowania peda逝 sprz璕豉 lub gazu. Pasa瞠rowie z ty逝 mog m闚i o komforcie jazdy tylko wtedy, gdy stoj帷 s wzrostu siedz帷ego psa. Teoretycznie s tam w stanie zmie軼i si trzy osoby, praktyka pokazuje jednak, 瞠 jest to bardzo niewygodne i praktyczne jedynie na kr鏒kich i bardzo kr鏒kich trasach. Tylne siedzenie sprawdza si te znakomicie w roli baga積ika, co bardzo cz瘰to wykorzystuj, poniewa w baga積iku ledwo wystarczy miejsca na olej i p造n do spryskiwaczy.

Wra瞠nia z jazdy tym wozide趾iem s do嗆 zastanawiaj帷e. W mie軼ie nie ma sobie r闚nych. Mikroskopijny silniczek Suzuki o pojemno軼i niewiele wi瘯szej od du瞠go kubka jogurtu rozwija zaskakuj帷 moc 51 KM, cho moc ta jest w praktyce niedost瘼na, gdy osi庵alna dopiero przy 5900 obr./min. (czyli do嗆 du穎). Niestety silniczek ten jest sprz璕ni皻y z beznadziejn skrzyni bieg闚. Czym to si objawia? Tym, 瞠 do mniej wi璚ej 40 km/h ci篹ko wzi望 Matiza w sprincie od 鈍iate do 鈍iate (uda這 mi si w tym przedziale pr璠ko軼i wzi望 nawet i Porsche Cayman, ale tylko dlatego, 瞠 by這 mokro i aby Porsche mog這 rozwin望 skrzyd豉 trzeba by這by w nim wy陰czy kontrol trakcji), powy瞠j tej pr璠ko軼i Matiz dostaje ci篹kiej zadyszki, co jest niesamowitym utrapieniem przy wyprzedzaniu. Z wyprzedzaniem Matizem wi捫e si jeszcze jedno utrapienie – w trakcie wyprzedzania wielu kierowc闚 dro窺zych i „powa積iejszych” samochod闚 doznaje dziwnego przeb造sku z這郵iwo軼i i dodaje gazu co utrudnia ten manewr je郵i r騜nica pr璠ko軼i jest niewielka. Pr璠ko嗆 maksymalna tego autka to zatrwa瘸j帷e 145 km/h, ale z dobrej g鏎ki uda這 mi si wyci庵n望 170 km/h, a chwilk p騧niej odci掖 si zap這n (my郵a貫m, 瞠 silnik si rozlecia, ale to akurat interweniowa豉 elektronika). Osi庵anie tych pr璠ko軼i zajmuje jednak sporo czasu, cho samoch鏚 robi to nieco dynamiczniej ni opisywany przeze mnie wcze郾iej Hyundai Getz mojego te軼ia. Wr鵵my jednak do sprz璕豉 i skrzyni bieg闚. Praktycznie wszystkie znane mi Matizy maj z tym problem. Problem objawia si tym, 瞠 ci篹ko wchodzi drugi bieg (ale tylko przy redukcji) oraz wsteczny. Wielu obwinia za to skrzynk przek豉dniow, co w豉軼iwie r闚nowa積e jest zabijaniu pos豉鎍a za to 瞠 przyni鏀 z貫 wie軼i, a ma這 kto pomy郵i o sprz璕le. Sprawne jego podregulowanie eliminuje problem drugiego biegu i pozostawia ca趾owicie niewzruszony problem wstecznego. Skoro ju samochodzik rozp璠zili鄉y musimy go te i czasem zatrzyma. Do przednich hamulc闚 nie mam absolutnie 瘸dnych zastrze瞠 s dok豉dnie takie jakie by powinny. Natomiast tylne to niesamowita pora磬a, gdy s okrutnie s豉be. Paradoksalnie zwi瘯szenie ich si造 skutkowa b璠zie jeszcze gorszymi skutkami, gdy ty samochodu jest niesamowicie lekki i wiecznie by si przy hamowaniu 郵izga. W ten oto spos鏏 doszli鄉y do w豉軼iwo軼i jezdnych. Je郵i chodzi o komfort jazdy jest nieco poni瞠j 鈔edniego. Zawieszenie mo瞠 i daje rad, ale niewielkie k馧ka powoduj, 瞠 ka盥y ma造 wyb鎩 nasze plecy odczuwaj to niczym zabiegi kat闚 przy 豉maniu ko貫m. Z kolei 豉godne wybrzuszenia 造ka ca趾iem przyja幡ie, a nawet zabawnie. Z uk豉dem jezdnym zwi您ana jest jeszcze jedna przypad這嗆 – ten samoch鏚 lubi si 郵izga i to co najgorsze – przy hamowaniu (podobno jest to mankament mojego egzemplarza, gdy moi znajomi twierdz, 瞠 ma raczej tendencje do wywracania si ni 郵izgania). Wymaga to niez貫j precyzji przy u篡cia hamulca, lub innej sztuczki, czyli dopomaganiu sobie silnikiem, co zapobiega zatrzymaniu si przednich k馧. Zatrzymanie tylnych k馧 jest chyba niemo磧iwe. Skutkuje to wszystko niez陰 podsterowno軼i na ostrzejszych zakr皻ach i nie mniej cz瘰to podsterownymi po郵izgami, ale tutaj pomaga sprawne operowanie gazem.

Jedna rzecz w moim Lambo jest za to absolutnie nie do przebicia przez absolutnie 瘸den z samochod闚 jakie jeszcze b璠 testowa lub kt鏎e mam zamiar testowa lub kiedykolwiek kupi. Promie skr皻u. Matiz to prawdziwy lew parkingowy, nie tylko nie幢e wciska si w niewielkie przestrzenie pozostawione do dyspozycji przez parkingowe 這sie, ale te i z gracj baletnicy mo瞠 manewrowa po ciasnych parkingach wykonuj帷 skr皻y pod k徠em prostym praktycznie na zawo豉nie. Jest to rzecz, kt鏎ej b璠zie mi brakowa najbardziej jak ju si drania pozb璠. Drugiej rzeczy jakiej b璠zie mi brakowa to niewielkie spalanie – oko這 5.5 l/100 km w cyklu mieszanym i 6 l/100 km w mie軼ie (absolutny m鎩 rekord to 5.4 w mie軼ie, ale by這 to morderczo nudne prze篡cie).

Czas na niezbyt kr鏒kie podsumowanie. Na wst瘼ie do tego zako鎍zenia chcia豚ym wyrazi swoje ubolewanie na faktem nie wprowadzenia w Polsce Matiza 2. By on jakby ogniwem po鈔ednim mi璠zy Matizem znanym z Polskich dr鏬, a wprowadzonym przez Chevroleta Sparkiem. Dodatkowo mia w opcji silnik 1.0 o mocy oko這 61 KM. W innych krajach by jak najbardziej dost瘼ny (pierwszy raz na „篡wo” widzia貫m takiego w Irlandii). Samoch鏚 mimo swoich mankament闚 jest do嗆 sympatyczny, a po 10 latach eksploatacji tak瞠 rdzewiej帷y i awaryjny. Brak nowoczesnych rozwi您a w dziedzinie kontroli trakcji pozwala na niez貫 udoskonalenie techniki jazdy, a brak wspomagania kierownicy pozwala precyzyjnie wyczu w豉sno軼i nawierzchni po jakiej si poruszasz (nawet najmniejszy u郵izg nie ujdzie Twojej uwadze, dzi瘯i czemu do嗆 豉two prowadzi si ten samochodzik na kraw璠zi jego mo磧iwo軼i). Jest 鈍ietny dla pocz徠kuj帷ych kierowc闚, tam ma這 rzeczy psuje si w wyniku b喚du u篡tkownika, one si wszystkie po prostu zu篡waj – czasem szybciej, czasem wolniej, ale nigdy nie robi tego nagle, a nawet je郵i to cz窷ci s w miar tanie. Nie ma tam zreszt nic na tyle skomplikowanego z czym nie poradzi by sobie mechanik-amator. Do wad niestety nale篡 zaliczy ciasne i ma這 komfortowe wn皻rze i niski poziom bezpiecze雟twa i cz瘰te lekcewa瞠nie przez innych kierowc闚.

P.S. Przepraszam za to, 瞠 notka jest rzeczowa, ale jako nie potrafi si nabija z mojego wozide趾a.
P.S. 2 – W nast瘼nym odcinku... Sam nie wiem co b璠zie...
oceń
0
0

komentarze (2) | zaloguj si, aby doda komentarz

Licencja na testowanie cz. III – Hyundai Getz

czwartek, 23 lipca 2009 19:18

Na pocz徠ku jak zwykle kilka uwag wst瘼nych. Te軼ik jaki przeprowadzi貫m by w zasadzie przypadkowy – dosta這 mi si do poje盥瞠nia wozide趾o mego te軼ia. Wozide趾o to pochodzi z roku 2005 i jest najta雟z wersj Getza do tego w LPG. Tyle tytu貫m wst瘼u.

Te軼iu m鎩 jest chyba targetem dla tego auta. Samoch鏚 ten to praktyczny, ma造 korea鎍zyk, z baga積ikiem przyzwoitej wielko軼i. Trzydrzwiowe nadwozie 鈍ietnie sprawdza si, gdy do przewiezienia jest pies, za to jest wybitnie beznadziejne, gdy trzeba podr騜owa nim w pi耩 doros造ch os鏏 na trasie d逝窺zej ni przeci皻ny parking pod hipermarketem. Stylistyka odbiega od tego do czego przyzwyczaili nas producenci aut europejskich i mo瞠 si podoba najwy瞠j komu, kto ch皻nie na obiad jada ma貫 szczeniaczki (tylko bez sosu poprosz). Og鏊nie nie powala w 瘸den spos鏏. Co do wn皻rza... mo積a napisa o nim, 瞠 jest i to chyba tyle. Nie zaskakuje jakimi dziwnymi wynalazkami, wszystko jest w miar na miejscu, no mo瞠 poza mocowaniami pas闚 dla pasa瞠r闚 przednich foteli. Je郵i chcesz po takowego si璕n望, a nie jeste rosyjsk gimnastyczk, to masz problem.

Wra瞠nia z jazdy okre郵i bym jako... niezapomniane. Samoch鏚, mimo i nieco mocniejszy od Matiza i pewnie odrobin ci篹szy jest tak mu這waty, 瞠 przekracza to ludzkie poj璚ie. Nie mierzy貫m czas闚 od startu do mini璚ia przez wskaz闚k pr璠ko軼iomierza odpowiednich p鏊, ale mia這 si wra瞠nie, 瞠 we wstecznym lusterku widzia貫m jaki kontynent (przypominam, 瞠 kontynent porusza si w tempie jednego centymetra na rok) miga mi d逝gimi 鈍iat豉mi, 瞠bym mu zje盥瘸 z drogi. Obrazu n璠zy i rozpaczy z prowadzenia dope軟ia beznadziejne sprz璕這, kt鏎ego za choler nie idzie wyczu. Przez cztery lata my郵a貫m, 瞠 m鎩 te軼iu je寮zi jak je寮zi bo nie umie inaczej, ale problem by nie w nim, a w samochodzie. Podobnie tragiczny jest promie zawracania r闚ny mniej wi璚ej d逝go軼i Australii, manewrowanie na zat這czonym parkingu jest znacznie trudniejsze ni w Matizie. Skoro ju jeste鄉y przy skr璚aniu – hydrauliczne wspomaganie kierownicy, kt鏎ego si豉 w 瘸den spos鏏 nie s豉bnie wraz ze wzrostem pr璠ko軼i to powa積y mankament przy pokonywaniu szybkich zakr皻闚 (przy zje寮zie z szosy na stacj benzynow ma這 nie zdj掖em opon z felg i wpad貫m z efektownym, acz niezamierzonym po郵izgiem na stanowisko tankowania LPG). Zapomnia豚ym jeszcze o jednym – o lusterku w sam raz dla Twojej te軼iowej, kt鏎a po raz n-ty pyta czy 豉dnie wygl康a – daj jej lusterko boczne Getza – nic w nim nie zobaczy i b璠ziesz m鏬 jej wmawia, ze jest wampirem, zreszt lusterko wsteczne ma podobn przydatno嗆. Paraboliczne lusterka, kt鏎e nie幢e sprawdza造 si w Soulu w Getzie s ca趾owicie spartolone. Dobrze, 瞠 chocia skrzynia bieg闚 by豉 precyzyjna, by豉 we w豉軼iwym miejscu i mia豉 odpowiedni skok. Za to do tej pory nie wiem, gdzie w tym cholerstwie w陰cza si klakson.

Podsumowuj帷: za 瘸dne skarby. W por闚naniu do Matiza jedyn zalet tego pojazdu jest wi瘯szy baga積ik i poduszka powietrzna w najta雟zej wersji. Tylnych okien nie mo積a nawet uchyli, manewrowanie wsz璠zie indziej ni na parkingu dla ci篹ar闚ek to mord璕a, a przyspieszenie, czy dynamika jazdy odpowiadaj raczej poczciwemu kaszlakowi ni wsp馧czesnemu samochodowi, cho to ostanie mo瞠 te by win paliwa, bo nie mam do鈍iadczenia z pojazdami nap璠zanymi LPG.

P.S. Na nast瘼ny odcinek planowana jest Skoda Roomster, ale jako 瞠 jazda jeszcze si nie odby豉 nie b璠 obiecywa na 100%.

oceń
0
0

komentarze (0) | zaloguj si, aby doda komentarz

Licencja na testowanie cz. II – Kia Soul

wtorek, 21 lipca 2009 15:14

I zn闚 recenzja z jazdy pr鏏nej przeprowadzonej przez kierowc Matiza.

Kia Soul przypomina mi pewien samoch鏚 koncepcyjny o nazwie Gorilla zaprojektowany przez stylist闚 Forda. By mo瞠 podobie雟two jest odleg貫, ale ja je widz. Generalnie wygl康a toto troch jak sejf na k馧kach, ze szczypt teren闚ki, cho stwierdzenie, 瞠 jest to ci篹ar闚ka zamkni皻a w ciele hatchbacka r闚nie nie odbiegnie daleko od prawdy. Ten samoch鏚 m闚i do mnie – wsi康, a b璠ziesz bezpieczny. W baga積iku na oko powinien zmie軼i si z這穎ny w霩ek dzieci璚y plus ewentualnie jaka ma豉 b康 鈔ednia walizka.

Powa積 wad jest fakt, 瞠 w samochodzie tym nie ma w standardzie tylnej p馧ki nad baga積ikiem, trzeba za ni dop豉ci 350 z這tych. Za to nawet za dop豉t nie ma stalowej os這ny miski olejowej, czy instalacji gazowej do silnika benzynowego (za這瞠nie jej we w豉snym zakresie powoduje utrat gwarancji). Jednak na swoje usprawiedliwienie samoch鏚 ten ma bogate wyposa瞠nie w najta雟zej nawet wersji (np. manualna klima, komplet poduszek powietrznych i kurtyn, ESP, EBD i inne tego typu elektroniczne wynalazki). Co do silnik闚 to i tutaj Kia nie poszala豉 daj帷 na dzie dzisiejszy do wyboru dwie zaledwie jednostki 1,6 benzyna i 1,6 Diesel, a mocy odpowiednio 124 i 128 KM, czyli na oko wystarczaj帷ej by rozp璠zi to 1,5 tonowe monstrum do 180 km/h i aby pierwsz setk zobaczy po nieco mniej ni 12 sek. Dla mnie dane s wystarczaj帷e jako i samochodu mam zamiar u篡wa przewa積ie w mie軼ie, a i tak w Matizie kt鏎y katalogowo ma nieca貫 20 sek. do setki i Vmax na poziomie 145km/h cz瘰to musia貫m hamowa swoje zap璠y w je寮zie po mie軼ie. Spalanie paliwa mo瞠 podobno swobodnie osi庵n望 10 l/100km co raczej nie napawa mnie optymizmem.

Samoch鏚 ma kilka zaledwie schowk闚 w kabinie, za to w por闚naniu z jednym schowkiem na r瘯awiczki w Matizie to ca趾iem sporo. W kabinie jest sporo miejsca i r闚nie ze 鈔odka samoch鏚 ten m闚i do mnie – b璠ziesz bezpieczny w mych trzewiach. W testowanej przeze mnie wersji samoch鏚 ten mia przyciemniane szyby z ty逝, co gdy zaj掖em tyln kanap da這 wra瞠nie ogromnej izolacji. Nie by這 to ca趾iem przyjemne doznanie, cho rekompensowa這 je miejsce jakie mia貫m na nogi. Z przodu rzecz ma si zupe軟ie inaczej – sporych rozmiar闚 szyba i dach na sporej wysoko軼i daj ca趾iem dobr widoczno嗆 do przodu i na boki. Ciekawym patentem okaza造 si te i lusterka chyba w parabolicznym kszta販ie, kt鏎e zmniejsza造 efekt martwej strefy, co przy dupsku Kii jest do嗆 istotne. Zegary schowane w ozdobnych rurach prezentuj si do嗆 fajnie, cho po w陰czeniu stacyjki rozb造skaj mocnym 鈍iat貫m. Nie wiem tylko, czy to 鈍iat這 nie oka瞠 si zbyt mocne w nocy, no ale dop鏦i nie kupie tego samochodu to si nie przekonam.

Doszli鄉y wreszcie do etapu w kt鏎ym uruchomi貫m silnik i kopsn掖em si na przeja盥磬. Okazuje si, 瞠 manewrowanie na parkingu takim Kiowym dupskiem to nie lada wyzwanie (jak si p騧niej okaza這 by豉 to wina parkingu, bo nawet Matizem mia貫m problem wyjecha). Hydrauliczne sprz璕這 to r闚nie nie jest wynalazek z kt鏎ym radz sobie najlepiej, manewry typu ruszanie z dw鎩ki pod g鏎 ju nie wychodz, mimo i stosunek mocy do masy jest w Kii nieco korzystniejszy ni w Matizie. Oczywi軼ie silnik zgas. Kiedy wreszcie uda這 mi si wyjecha z pod salonu mog貫m na dziurawych i nier闚nych tr鎩miejskich drogach przetestowa nieco Soula. Zawieszenie jest fajnie zestrojone, nie幢e t逝mi nier闚no軼i, a przy tym nie powoduje choroby morskiej. Progresywne wspomaganie kierownicy r闚nie zdaje egzamin. Niestety do samochodu trzeba si nie幢e naprzyzwyczaja, przez pierwsze dwa kilometry drogi ba貫m si wyprzedzi autobus, co zwalam g堯wnie na te cholerne paraboliczne lusterka, bo do tej pory zawsze je寮zi貫m samochodami z lusterkami p豉skimi niczym stan moich oszcz璠no軼i. Generalnie je寮zi這 si przyjemnie i klima zdawa豉 egzamin mimo otwartego przez 穎nk okna. Testowany egzemplarz nie mia niestety komputra pok豉dowego, wi璚 nie mog貫m sprawdzi chwilowego spalania i by to chyba jedyny zaw鏚 jakiego dozna貫m w ramach tej wyprawy.

Na osobny akapit zas逝guje obs逝ga salonu. Na jazd testow czekali鄉y trzy dni, bo komu nie chcia這 si zarejestrowa egzemplarza testowego. Wreszcie jeden ze sprzedawc闚 zlitowa si nad nami i da nam do jazdy samoch鏚 ju sprzedany (b璠帷y wcze郾iej test闚k) i to chyba jedyna jednoznacznie pozytywna rzecz jak mo積a powiedzie o obs逝dze. Nie zrozumcie mnie 幢e, nie s nieuprzejmi, czy aroganccy, ale s jakby niedoinformowani. W zasadzie nie potrafili nam powiedzie wiele wi璚ej o tym samochodzie ponad to co sami znale幢i鄉y w internecie i nie mieli nawet pe軟ych, aktualnych i wyczerpuj帷ych katalog闚 dodatk闚. To troch razi, podobnie jak wielkie zdziwienie sprzedawcy na pytanie o rabat (w Peugeocie dawano nam rabat 10% za samo wej軼ie do salonu i to by ten najmniejszy). Razi te lekka wy窺zo嗆 w g這sie sprzedawcy gdy klient us造szy 瞠 okres oczekiwania na Soula to jedyne trzy miesi帷e (zastanawiam ile w razie co b璠zie si czeka na cz窷ci zamienne). Ja rozumiem, 瞠 sprzedawca powinien by dumny z marki jak reprezentuje, ale nie w taki spos鏏.

Podsumowuj帷: samoch鏚 鈍ietny, ale za smarkaty. Pojawi si w sprzeda篡 dopiero w lutym 2009 i jak znam 篡cie pewnie choroby wieku dzieci璚ego ma jeszcze przed sob. Boli te kilka brak闚, kt鏎e wymieni貫m w drugim akapicie, a kt鏎e jak znam 篡cie pojawi si w wersji 2010. Jest du瘸 szansa, 瞠 w豉郾ie ten kupimy, ale na pewno nie rocznik 2009.

P.S. W nast瘼nym odcinku Hundai Getz – u篡wany (mojego te軼ia)
P.S. 2. W kolejce jeszcze kilka samochod闚 do sprawdzenia.
oceń
0
0

komentarze (3) | zaloguj si, aby doda komentarz

Licencja na testowanie cz. I - Peugeot Partner Tepee

czwartek, 16 lipca 2009 12:42

Jak pisa貫m we wcze郾iejszych notkach przymierzali鄉y si z Ma鹵owin do przetestowania kilku samochod闚, kt鏎e by mo瞠 nab璠ziemy w bli瞠j nieokre郵onej przysz這軼i. Ma鹵owina ma stwierdzi豉, 瞠 warto mie jaki 郵ad po tych testach, 瞠by w chwili podejmowania ostatecznej decyzji co do nast瘼cy naszego pomara鎍zowego Lambo mie jaki 郵ad co do wra瞠 jakie mia nasz kierowca testowy (czyli ja). Pad這 na zamieszczenie notek na blogu. W zwi您ku z powy窺zym, je瞠li chcecie uzna moj opini za w jakikolwiek spos鏏 wa積 musicie wzi望 pod uwag samoch鏚, kt鏎y prowadzi貫m do tej pory – tj. Matiza Friend (Matiz Friend to taka wersja, gdzie w standardzie s tylko fotele, kierownica i ko這 zapasowe – ju wycieraczki i reflektory to opcja) rocznik 99, kt鏎y dzi瘯i temu, 瞠 zosta przeze mnie troch poobijany nie jest wart wi璚ej ni stal z kt鏎ej go wykonano.

Na pierwszy ogie mia p鎩嗆 Peugeot Partner w starej wersji osobowej. Niestety dealer nie mia takowego na przeja盥磬, zadowoli musieli鄉y si wi璚 jego m這dszym bratem – Peugeot Partner Tepee. Samoch鏚 z zewn徠rz wydaje si by do嗆 spory i to w ka盥ym wymiarze, cho je郵i por闚na go np. do Forda Transita wydaje si by nieco za kr鏒ki. Por闚nanie do dostawczaka wydaje si by zreszt jak najbardziej na miejscu, bo wida, 瞠 samoch鏚 pierwotnie mia by w豉郾ie dostawczakiem, a tylny rz康 siedze zb陰dzi tam niejako przez przypadek. Dziedzictwo to ma jednak bardzo powa積 zalet – olbrzymi baga積ik, przy kt鏎ym niejedno wsp馧czesne kombi mo瞠 si schowa i spali ze wstydu. Na moje oko bez problemu wejdzie tam w霩ek dzieci璚y i to bez sk豉dania, dwa kontenerki na koty i kilka walizek – s這wem wszystko co moja rodzinka (gdy osi庵nie ju pe軟y sk豉d czyli 2+2) mo瞠 chcie zabra ze sob na kilkudniow podr騜. Pasa瞠rowie r闚nie nie powinni narzeka na brak miejsca. Usiad貫m na tylnym siedzeniu i by這 mi tam do嗆 wygodnie. Dodatkowym plusem s tylne drzwi odsuwane do ty逝 – na pewno przydatne, gdy na ciasnym miejscu parkingowym trzeba si upewni, czy dzieciaki zapi窸y pasy, lub czy foteliki s dobrze przymocowane. Przydatne r闚nie, gdy ju ze s這dkich anio趾闚 zmieni si w szalej帷e m這dociane szatany i b璠 chcia造 wysiada z pojazdu natychmiast po jego zatrzymaniu – unikniecie k這potliwej k堯tni z s御iadem po tym, gdy normalnie otwierane drzwi porysowa造by lakier w jego samochodzie. Zreszt zawsze lubi貫m drzwi odsuwane do ty逝 i jest to jeden z powod闚, dla kt鏎ych ch皻nie przejecha豚ym si te i Peugeotem 1007, ale nie jest to samoch鏚, kt鏎y braliby鄉y pod uwag, gdy dla naszych 篡ciowych plan闚 jest zwyczajnie za ma造.

Teraz kilka s堯w o tym, co si dzieje za kierownic. Po zaj璚iu miejsca za k馧kiem, ustawieniu fotela i kierownicy, a tak瞠 poirytowaniu si faktem, 瞠 sprzedawca wpierdzieli si na miejsce pasa瞠ra z przodu, a nie kulturalnie z ty逝 gdzie jego miejsce, stwierdzi貫m obecno嗆 kilku kolejnych element闚 przemawiaj帷ych za tym, 瞠 to jednak dostawczak, kt鏎y zmutowa w osob闚k. Olbrzymie boczne lusterka, kt鏎e maja te rekompensowa kiepsk widoczno嗆 do ty逝, oraz wyyyyysooookaaaa pozycja kierowcy wzgl璠em asfaltu. Czu貫m si jakbym u這篡 sobie stert z ksi捫ek i na niej usiad. Kolejn istotn rzecz jest obrotomierz umieszczony jako tak bardziej na 鈔odku konsoli zegar闚 ni gdzie dyskretnie z boku. To moje osobiste skojarzenia, by mo瞠 nie maj帷e wiele wsp鏊nego z rzeczywisto軼i. Do tego dochodzi 鈔ednia widoczno嗆. W ko鎍u, gdy uda這 nam si ruszy (to by這 moje drugie w 篡ciu obcowanie z silnikiem Diesla) co przysz這 nawet bez wi瘯szych zgrzyt闚 na jaw wysz這 kolejne dziedzictwo dostawczaka – zawieszenie. Nie bez kozery mo積a powiedzie, 瞠 mi璚iutkie jak kaczuszka, maj帷e chroni delikatne cargo przewo穎ne tym pojazdem i przyprawiaj帷e o chorob morsk kierowc i pasa瞠r闚. Zawieszenie to nie sprawdza si te i w ostrzejszych zakr皻ach, co postanowi貫m przetestowa ku przera瞠niu sprzedawcy. Samoch鏚 ju przy niewielkich pr璠ko軼iach k豉dzie si w zakr皻ach i moje osobiste wra瞠nie by這 takie, 瞠 na tych testowanych pr璠zej by si przewr鏂i ni wpad w po郵izg. Potem pr鏏a przyspieszenia, kt鏎a wypad豉 ca趾iem nie幢e, gdyby nie fakt, 瞠 po raz kolejny wpl徠a這 si to nieszcz瘰ne, zbyt mi瘯kie zawieszenie. Przy ruszaniu dupsko tego samochodu przysiada這 tak bardzo, 瞠 ba貫m si, 瞠 kierownic to zaraz wypuszcz z r彗.

Na sam koniec zostawi sobie wra瞠nia „dodatkowe”. Dr捫ek skrzyni bieg闚 jest w beznadziejnym miejscu. Jest tak bardzo z przodu, 瞠 mimo i lubi siedzie blisko kierownicy musia貫m si lekko pochyla, 瞠by zmienia biegi – to chyba ma by zach皻a do kupna automatu. Klima manualna w testowanym egzemplarzu praktycznie niewiele zmienia豉 – skuteczniejsze okaza這 si otwarcie okien. Progresywne wspomaganie kierownicy mia這 bardzo dobrze dobran si喚 wspomagania w zale積o軼i od pr璠ko軼i – tam gdzie by這 potrzebne, tam by這 mocne i stopniowo s豉b這 wraz z pr璠ko軼i. Brak mo磧iwo軼i otwarcia tylnych szyb by lekko irytuj帷y, podobnie jak s豉be firmowe radio. Na plus mo積a zapisa, 瞠 delikatnie traktowany silnik w spokojnej miejskiej je寮zie zmusi komputer do wy鈍ietlenia spalania na poziomie 2,8l/100 km w mie軼ie. Co pewnie pod moj oszcz璠n nog da這by co oko這 5-6 litr闚 w czasie rzeczywistej eksploatacji.

Samochodu tego raczej nie kupimy, w tej cenie mo瞠 nie ma nic tak wielkiego, ale s lepiej wyposa穎ne. Zreszt gabaryt b璠帷y niew徠pliw zalet przy podr騜ach na d逝窺ze dystanse staje si strasznie uci捫liwy w mie軼ie, po kt鏎ym poruszamy si na co dzie. Zreszt samoch鏚 trzeba po ka盥ej podr騜y zaparkowa, a przy tych rozmiarach na naszym ciasnym osiedlowym parkingu mog這by to si okaza niez造m wyzwaniem, zw豉szcza na pocz徠ku, zanim przyzwyczaj si do niego w 100%. My郵, 瞠 spr鏏uj mimo wszystko poszuka jeszcze starszej wersji Partnera w wersji osobowej.

P.S. W nast瘼nym odcinku nasz faworyt – Kia Soul
P.S. 2 Pami皻ajcie, to bardzo wa積e, na co dzie jestem kierowc Matiza i do niego b璠 odnosi swoje wra瞠nia z jazdy.
oceń
0
0

komentarze (4) | zaloguj si, aby doda komentarz

Dla odmiany...

wtorek, 07 lipca 2009 21:27

Dzi dla odmiany o tym, co mnie cieszy ostatnimi czasy...

Po pierwsze i po najwa積iejsze – nied逝go, ju za kilka dni id na urlop. Zaczyna mi tego powa積ie brakowa. Co prawda jego ukoronowaniem mia by wypad na Mazury, ale jako 瞠 z rodzin wychodzi si dobrze jedynie na zdj璚iach z tej cz窷ci urlopu nici. Zostajemy wi璚 z ma鹵owink w domu i te b璠zie fajnie bo...:

Obejrzymy sobie kilka wytypowanych przez nas samochod闚, kt鏎e zast徙i nasze pomara鎍zowe Lamborghini (kt鏎e ostatnimi czasy niedomaga coraz bardziej, a jego leczenie poch豉nia coraz to wi瘯sze kwoty, mimo i uda這 mi si uzyska spalanie rz璠u 5,4l/100km w mie軼ie). Ogl康anie ma by powa積e, z jazdami pr鏏nymi i m璚zeniem sprzedawc闚 o szczeg馧y.

Cieszy mnie te, 瞠 zosta貫m ostatnimi czasy opublikowany w internecie o tu. Co cieszy mnie jeszcze bardziej, w czasie gdy pomaga貫m ratowa dobytek koleg闚 moje lambo sta這 ju bezpiecznie ca趾iem gdzie indziej, gdzie dojecha這 samodzielnie.

Cieszy mnie r闚nie fakt, 瞠 sko鎍zy si Open’er i Tall Ship Races – dzi瘯i temu nie musz wystawa w gigantycznych korkach za ka盥ym razem kiedy pr鏏uj dosta si do domu. Teraz stoj w zwyk造ch korkach, albo w mini koreczkach.

Ogromnie ucieszy這 mnie to, 瞠 opierdala貫m si dzisiaj w pracy ponadnieprzyzwoicie i nikt mi nie zwr鏂i uwagi. Baaa – uda這 mi si wr璚z pozytywnie szefa zaskoczy faktem, 瞠 nie mam jakich strasznych ogon闚.

Zadowolony jestem z faktu, 瞠 Terry Pratchet nie jest w Polsce autorem niedocenianym i mo積a z niewielkim po郵izgiem kupi praktycznie wszystkie jego ksi捫ki (w tym wypadku chodzi o „ㄆps”). Podobnie Jeremy Clarkson („W軼iek造 od Urodzenia”), kt鏎y jest dla mnie kim na kszta速 idola.

Uda這 mi si straci te jakie 5 kg w tydzie – grypa 穎陰dkowa dzia豉 w tej materii cuda, cho sama do najprzyjemniejszych w przebiegu nie nale篡. Przyzna musz, 瞠 chwilami my郵a貫m, 瞠 sko鎍z jak Michael Jackson i rozstan si z 篡ciem z 穎陰dkiem wype軟ionym tylko tabletkami (cho on 造ka przeciwb鏊owe, a ja ciut inne).

Fajnie, 瞠 moja Matka jednak 篡je, bo ju prawie wybiera豉 si w kierunku 鈍iat豉. Na szcz窷cie szybka i fachowa reanimacja przynios豉 oczekiwany skutek. Jeszcze nie wszystko jest ca趾iem w porz康ku, ale jako si to toczy.

Cieszy mnie, 瞠 wreszcie jest lato, 瞠 w wi瘯szo軼i jest s這neczne i 瞠 poza t jedn jedyna powa積 ulew w zasadzie nie odczu貫m jako presji kl瘰ki 篡wio這wej jaka przetoczy豉 si przez po逝dnie kraju.

Generalnie... Nie jest tak 幢e...

P.S. Co nie znaczy, 瞠 zrywam z marudzeniem, co to to nie.
P.S. 2 Czytaj帷 t notk dochodz do wniosku, 瞠 moje 篡cie toczy si ju chyba tylko z samochodem.
P.S. 3. Za to najbardziej mnie wnerwi這 ostatnimi czasy to, 瞠 chc podnie嗆 podatki i 瞠 fajki podro瘸造.

oceń
0
0

komentarze (2) | zaloguj si, aby doda komentarz

wtorek, 27 czerwca 2017

Licznik odwiedzin:  236 236  

Subskrypcja

Wpisz sw鎩 adres e-mail aby otrzymywa info o nowym wpisie:

O moim bloogu

To tutaj w豉郾ie opisuj swoje frustracje i przemy郵enia. Do tego usuwam komentarze z linkami do stron komercyjnych niezale積ie od tre軼i zarówno stron jak i komentarzy. Usuwam te komentarz...

wi璚ej...

To tutaj w豉郾ie opisuj swoje frustracje i przemy郵enia. Do tego usuwam komentarze z linkami do stron komercyjnych niezale積ie od tre軼i zarówno stron jak i komentarzy. Usuwam te komentarze bez sensu i te w j瞛ykach obcych (mieszkam w Polsce, mówi po polsku, prosz mnie wi璚 obra瘸 w moim ojczystym j瞛yku z zachowaniem zasad gramatyki i ortografii, jak równie przy minimalnym zastosowaniu zapo篡cze z j瞛yków obcych).

schowaj...

O mnie

Zwykle krytycznie patrz na 鈍iat i otaczaj帷ych mnie ludzi, staraj帷 si, aby i mnie to krytyczne spojrzenie nie omin窸o (w ko鎍u mam lustro).

Statystyki

Odwiedziny: 236236
Wpisy
  • liczba: 182
  • komentarze: 447
Bloog istnieje od: 4194 dni

Wi璚ej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl